A hastnc sz hallatn Egyiptomra, az arab vilgra asszocilunk, de a tnc eredete ennl sokkal sszetettebb.
„A hastncrl a nyugati ember azt gondolja, hogy a csbts, s a szexulis vgykelts tnca, ami termszetesen nem igaz. Ez egy teljesen tves megkzelts, vagy legalbbis nagyon felsznes; a nyugati ember azrt gondolhatja ezt, mert nem ismeri, nem tjkozdik egy msik kultrrl.”
Elnevezs
Eredeti arab neve: raqs sharki, sz szerint azt jelenti, hogy a kelet tnca. Az arab orszgok show stlus tncaira utal. Msok gy gondoljk, hogy az arab „beledi” sz jelentsbl ered - „az n orszgom”, „vidk”, „hazm”.
Trkl - gbek tansi, grgknl "cifte telli"-nek hvjk.
Az els „nyugati” nevet a francik adtk, amikor a XIX. Szzadban a Kzel-Keletre utazta, s mivel az eurpai tncokban addig ismeretlen volt a trzs s a csp kln mozgatsa, tvesen „dabse du ventre”-nek neveztk el, amelyet az angol tkrfordts „bellydance”-re, a magyar pedig hastncra fordtott. Sajnos a nv egy tves szkp, hiszen az orientlis tncban a tncos egsz teste mozog, belertve a nagyon tipikus fej-, vll- s mellmozdulatokat, amelyeket lgy karmozdulatok ksrnek.
Orientlis tnctrtnet
A hastnc, pontosabban az orientlis tnc a vilg legrgebbi tncformibl alakult ki. Gykerei az kori vilg termkenysgi szertartsaihoz vezethetek vissza. vszzadok sorn alakult ki a kzssgi nnepek alatt, gyermekszlsnl, a csaldi otthonokban.
Az orientlis tnc a klnbz szletsi szertartsoknl is jelen van. Szmos arab trzsben a szl nt krbevettk a trzs ntagjai, s ismtld mozdulatokat vgezve tncoltak krltte, nekkkel s folyamatos mozgsukkal, egyfajta hipnzissal enyhtettk a szl n fjdalmt.
A hastncot ppen azrt tncoljk meztlb, mert gy alakul ki a kzvetlen kapcsolat a Fldanyval, s gy lehet annak energiit felvenni s kzvetteni.
Ksbb az kori trsadalmakban kikerlt a tnc a templomokbl a vilgi letbe, s szrakozsbl, illetve szrakoztatsbl vgeztk. Az kori Grgorszgban a szegnyebb csaldbl szrmaz lnyok kimentek a piactrre, ahol a lelkes kznsg pnzt doblt az gyes tncosnak, gy ssze tudtk gyjteni a hozomnyra val pnzt, s hogy azt biztos helyen tudjk, felvarrtk a ruhjukra dsztsknt. A pnzdobls szoksa a mai napig fennmaradt az arab orszgokban, s a mai tncos ruhkat is az kori aranypnz utnzatval dsztik. (ld. rzkend)
Sokan az kori Egyiptomot tartjk a hastnc shazjnak, azonban az egyiptomi emberek inkbb szemlli maradtak, s ltalban rabszolgkat breltek fel hogy azok szrakoztassk ket.
Az iszlm megjelensvel s elterjedsvel ez a tvolsgtarts megersdtt, egyes szlssges csoportok mai napig prbljk visszaszortani.
A kzpkorban feltnt egy npcsoport, amely tvette a szrakoztatst, hiszen kvl llt az iszlmon. A cignyok a 11. szzad krl indultak el Indibl, s egyre nyugatabbra haladva Perzsiban, Egyiptomban, majd Trkorszgban telepedtek le, illetve ksbb Spanyolorszgig jutottak, Minden orszgban, amelyen a romk tvonultak, otthagytak valamennyit zenjkbl s tncaikbl. tjuk mentn ezek a tncok keveredtek az slakos npek tncaival. Az erdmny lthat a nptncban s a hastncban.
Egyiptomban a "ghawazee" (azaz cignyok) gazdagtottk az orientlis tncot. A fnykort l Trkorszgban is fleg k szrakoztattk a helyieket s fejlesztettk tovbb j ritmusokkal a tncot.
A modern hastnc trtnete 1893-ban a Chicagoi Vilgkilltson kezddtt. Ide rkeztek azok a szriai tncosok, akik tncukkal sokkoltk a baletthez s a fzvel karcsstott nalakokhoz szokott amerikaiakat.
A szzadforduln s a szecesszi korban a mvszetekre jellemzv vlt a Kelet fel forduls, ami tbb tehetsges tncost inspirlt az orientlis tnc felfedezsre s eladsra. Ekkor alakult ki a mai napig l szrakoztat jelleg orientlis tnc az gynevezett "cabaret style", azaz a rev stlus is.
A modern hastnc els keleti sznhelye 1927-ben nylt Kairban a Casino Opera. A szzad sztr hastncosai lptek fel itt, httrzenekarral, akik kln a tncosnak komponlt zent jtszottak.
Sajnos ma a Kzel Keleten gyakran turisztikai ltvnyossgnak hasznljk, s sokszor tl populriss vlik. Jelenleg inkbb Amrikbna s Nyugat-Eurpban fejldik tovbb, mint professzionlis szltnc, ahol eladmvszek igyekeznek megmutatni, hogy az orientlis tnc, akr ms tncok, mvszett vlhat.
A tnc ma rengeteg variciban l s virgzik vilgszerte. Ebbe beletartozik az a szorgalmas munka, amelyet nhnyan a tradcionlis formk megrzsrt folytatnak a tncok szlhelyn kutatva s az onnan szrmaz tanroktl tanulva. Nhny esetben ezek a kutatk azok, akik utolskknt gy tncoljk a rgebbi tncokat, ahogyan azokat a XIX-XX. szzad forduljn is lthattuk volna.
Az emberek talaktjk, jrartelmezik a mozdulatokat, gy a tncok vilgszerte vltoznak, mint minden l mvszet. Ez az, amitl a tnc eredetileg is szabadon fejldtt. A jelents vltozst a mai tmegkommunikci okozza.
STILUSOK
- egyiptomi stlus (Raqs Sharki modern egyiptomi stlus)
- trk stlus
- libanoni stlus
Folklr
- Beledi
- Saidi - fels-egyiptom folklr tnc, eszkze a bot
- Khaliigi - arab bl jellegzetes folklr tnca, hajtnc
- Nubiai - Egyiptom legdlibb rsze s Szudn szaki rsze. Ez a tnc sok afrikai elemet kever arab ritmusokkal.
Trzsi tnc
A trzsi stlus a sz szigoran vett rtelmben nem "autentikus", de a npzenbl s nptncbl tpllkozik, gy bizonyos rtelemben visszatrst jelent az orientlis tnc gykereihez.
A trzsi stlus ameriaki tallmny. Kzel-keleti, szak-afrikai, indiai stlusok s eurpai cignytncok elemeinek elegye. A stlusban nagy hangslyt kap a csoport szerepe s a csoportos improvizci, mint eladsi forma.
Fzis tncok: Amerikai trzsi hastnc (ATS), bollywood, gtikus stlus, vagy olyan tncok, amikor az orientlis tnc pldul a flamencval vagy a cignytnc elemeivel ptkezik.
Divattncok: Samba-Oriental, TranszOrient, Oriental Pop
"Az, hogy melyik stlus van kzelebb a szvedhez, nem fontos. Igazn az szmt, hogy letben tartsuk a vilg legrgebbi tnct, amelyet szlhelyn hivatalosan vallsi, politikai s szocilis szablyok miatt a kihals veszlye fenyeget."
Forrs : http://www.hanife-hastanc.hupont.hu |